fbpx

Copywriting – Konsten att informera, inspirera & övertyga

copywriting
l

Skriven av Linnéa

03.24.2021

Vad är copywriting

Copywriting innebär att skapa text för att informera, inspirera eller övertyga. I de flesta fall används copywriting för att öka försäljning och konverteringar. Medier där smart copywriting används flitigt kan vara blogginlägg, annonser och sociala medier. Men även i andra sammanhang såsom meta-descriptions på din hemsida, rubriker och i Youtube-video beskrivningar.

Fördelar med bra copy

  • Förbättrar din SEO så att din webbplats syns högre upp i sökningar
  • Ökar konverteringarna på din webbplats
  • Få fler att läsa dina artiklar/blogginlägg
  • Mer engagemang i sociala medier
  • Få fler att dela ditt innehåll

Bra copywriting kan alltså förbättra nästan alla delar av din marknadsföring.

Tips för att skriva bra copy

Målet är att i skrift få människor att vilja läsa om ditt företag, dina produkter eller tjänster och dessutom ta steget att köpa produkten/tjänsten eller dela innehållet. Börja med att tänka kund-fokuserat innehåll. För att göra det behöver du lära känna vad personer/potentiella kunder är ute efter. Det kan du göra genom att exempelvis läsa recensioner, göra kundundersökningar etc. Vad vill folk ha? Vad vill dem inte ha?

Exempel

Du vill exempelvis sälja en typ av energidryck. Genom att söka runt på nätet kan du läsa massvis om vad personer tycker om just energidrycker. Leta efter vad vad folk har för önskemål respektive vad dem tycker är dåligt med det.

Efter lite efterforskning om energidrycker på nätet kan det konstateras att många önskar en dryck utan massa onödigt innehåll som inte är så dyr. Detta kan man sedan använda sig av i marknadsföringssyfte, förutsatt att det stämmer in på produkten såklart!

“AIDA” – Bygg upp ditt innehåll i fyra steg

Det gäller att fånga personers uppmärksamhet och sedan behålla deras intresse genom hela texten. Därför gäller det att bygga upp texten på ett smart sätt. Det finns en typ av skrivformel som man kan utgå ifrån när man exempelvis utformar produktsidor, e-post utskick med mera. Denna skrivformel kallas för “AIDA”, vilket står för Attention, Interest, Desire, Action. När det kommer till “Call to action”-knappar, är det viktigt att dem är tydliga så att läsaren vet exakt vad som kommer ske t.ex “Registrera dig för en gratis provperiod” eller “Köp nu”.

Socialt bevis – en välbeprövad teori

Enligt den amerikanske socialpsykologen Robert Cialdini antar människor att ett beteende är korrekt ifall man ser någon annan utföra det. När en person blir osäker på hur den ska reagera i en viss situation, kommer hen att titta på det andra gör och försöka efterlikna det. Till exempel, om folk står i en kö till en glasskiosk så kommer du också att ställa dig i den ifall du ska köpa glass. Vidare om en kändis/influencer har kläder från ett speciellt märke så kommer folk att tendera att också köpa kläder därifrån, särskilt om dem följer eller ser upp till personen i fråga.

Olika typer av socialt bevis kan vara:

  • Recensioner
  • Uppvisande av tidigare utförda projekt
  • Delningar på sociala medier
  • Expertgodkännande

Sammanfattningsvis finns det mängder med tips och trix för att skriva bra innehåll. Att konstatera är i alla fall hur många fördelar det finns med att tänka lite extra på hur och vad man skriver.

Du kanske också vill läsa om…
Fördelar med att ha en hemsida

Fördelar med att ha en hemsida

Ditt digitala skyltfönster Fördelar med att ha en hemsida idag är många. Människor söker idag regelbundet på webben efter tips, råd, recensioner o.s.v. för att hitta...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright © 2021 | Optimized Media Sweden AB| Org nr: 559305-8331