fbpx

Webbanalys – hur kan det hjälpa ditt företag?

Webbanalys
l

Skriven av Linnéa

03.03.2021

Webbanalys är ett sätt att lära känna din webbplats, dina användare och hur de använder webbplatsen. Det är ett metodiskt sätt att utvärdera om förändringar bär frukt samt vad som kan bli ännu bättre.

Vart kommer dina kunder ifrån? Åldersgrupp? Hur länge stannar dem på din hemsida? Vilken sida har mest/minst visningar och verkar användarna hitta vad dem söker efter?

Dessa frågor och många fler kan du få svar på genom att använda analysprogrammet Google Analytics. Genom att analysera dem viktigaste nyckeltalen för just er verksamhet kan man på ett effektivt sätt anpassa sin hemsida efter kundernas behov. Vilket i sin tur resulterar i en mer användarvänlig hemsida som kunderna vill ha.

I den senaste versionen av Google Analytics, Google Analytics 4, kan man bland annat utläsa användarnas engagemang på hemsidan. För att betraktas som ”engagerad” måste en session antingen resultera i en konvertering, pågå i mer än 10 sekunder eller ha flera skärm- eller sidvisningar. Vid beräkning av din engagemangsgrad tittar GA4 på frekvensen av dessa sessioner. Är engagemanget lågt kanske man bör fundera på vad det är med den sida som inte är tillräckligt tillfredsställande. Det kanske inte finns tillräckligt med relevant information? Innehållet matchar inte vad som eftersökts? Knapparna kanske är felplacerade/svåra att hitta?

Det finns flertalet analysverktyg som kan användas för att få reda på dem nyckeltal som berättar hur väl er hemsida presterar samt vad man behöver utveckla. Med Google Analytics kommer man långt och ger en mycket god översikt hur er hemsida/marknadsföring presterar. Vill man sedan ta analysen ytterligare ett steg finns även program som spelar in användarsessioner där du får se exakt hur olika användare navigerar sig runt på webbplatsen och exakt var dem klickar. Du kan alltså få möjlighet att se din hemsida ur besökarnas ögon.

Det finns otroligt många parametrar som man kan läsa och mäta och det är inte alltid lätt att veta vad allt betyder och vad man ska fokusera på. Det kan förstås vi hjälpa er med!

Sammanfattningsvis ger webbanalys dig svart på vitt huruvida din hemsida levererar och därmed vägledning hur ni som företag kan vidareutvecklas digitalt. En väl kundanpassad hemsida leder till bättre resultat.

Du kanske också vill läsa om…
Fördelar med att ha en hemsida

Fördelar med att ha en hemsida

Ditt digitala skyltfönster Fördelar med att ha en hemsida idag är många. Människor söker idag regelbundet på webben efter tips, råd, recensioner o.s.v. för att hitta...

Copyright © 2022 | Optimized Media Sweden AB| Org nr: 559305-8331